23.03.2013

В рамках проекту «Харьковская сирень. PS» історик і режисер Сергій Гавриленко провів майстер-клас «Археологія кіно»

У харківському кінотеатрі «Боммер» відбувся майстер-клас історика і теоретика кіномистецтва, режисера документальних фільмів Сергія Гавриленка на тему «Археологія кіно», який пройшов в рамках проекту «Харьковская сирень. PS».

«Археологія кіно – це предмет, який відомий у всьому світі дуже давно, на протязі більше 40 років. Він викладається в усіх університетах Європи, США, Японії та інших країн. В Україні він раніше не викладалася, ми ввели його всього 3 роки тому на кафедрі кінознавства університету ім. Карпенка-Карого, де він читається для майбутніх теоретиків та істориків кіно. Ця дисципліна вивчає період з 1420 року, коли з'явилася перша технічна проекція статичного зображення на екран, і до раннього кінематографа 20-х років XX сторіччя. Вона розглядає всі технічні винаходи за ці 500 років, що передували появі кінематографа», – повідомив Сергій Гавриленко.

У харківському кінотеатрі «Боммер» відбувся майстер-клас історика і теоретика кіномистецтва, режисера документальних фільмів Сергія Гавриленка на тему «Археологія кіно», який пройшов в рамках проекту «Харьковская сирень. PS».

«Археологія кіно – це предмет, який відомий у всьому світі дуже давно, на протязі більше 40 років. Він викладається в усіх університетах Європи, США, Японії та інших країн. В Україні він раніше не викладалася, ми ввели його всього 3 роки тому на кафедрі кінознавства університету ім. Карпенка-Карого, де він читається для майбутніх теоретиків та істориків кіно. Ця дисципліна вивчає період з 1420 року, коли з'явилася перша технічна проекція статичного зображення на екран, і до раннього кінематографа 20-х років XX сторіччя. Вона розглядає всі технічні винаходи за ці 500 років, що передували появі кінематографа», – повідомив Сергій Гавриленко.

У ході майстер-класу учасники змогли побачити і розглянути поблизу стереоскоп 1904 року з оригінальними фотографіями того часу, моделі праксиноскопу і мутоскопу, скляні картинки до «Чарівних ліхтарей», «Фліп-книги», модель проектора Йосипа Тимченка, а також проектор з ручним приводом 1929 року з оригінальною кіноплівкою того часу.

«Праксиноскоп – це апарат, який був винайдений в 1877 році як один з оптичних ілюзіонів. Спочатку він повинен був довести гіпотези вчених-фізіологів про те, як саме людина сприймає ілюзію руху, як людський мозок бачить ці картинки і чому вони зливаються в одне рухоме зображення. В результаті цей апарат став популярною дитячою іграшкою, і на основі праксиноскопу, який показував зациклений рух, на початку 90-х років XIX століття його винахідник Еміль Рейно створює праксиноскоп-театр, де показує першу в світі мультиплікацію», – розповів Сергій Гавриленко.

У ході майстер-класу він також надав слухачам можливість самостійно продемонструвати за допомогою ручного кінопроектора фільм Чарлі Чапліна «Його доісторичне минуле», випущений в 1914 році. 

Довідка: Сергій Дмитрович Гавриленко – історик і теоретик кіномистецтва, доцент КіМУ, викладач Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І.К.Карпенка-Карого, професор Університету королеви Марії (Лондон, Великобританія), режисер документальних фільмів. Автор низки статей з історії кіно України. Співавтор Музею історії розвитку кінофототехнікі світу НСКУ. Автор виставок з історії кінореклами 20-30 рр. в Україні, кінопроекційної техніки світу в мініатюрних діючих моделях. Автор книг: «Полтава кінематографічна», «Третій Рейх: ігрове кіно. Ідеологічна зброя влади»,«Precinema». Автор-укладач енциклопедії «Археологія кіно. 1420 - 1909 рр.», «Археологія кіно України». Винахідник в областях мікрокінозйомки і мікрокінопроекції.